Rina in Montenegro

Klein verslag van onze avontuurlijke wereldreiziger.

Rondreis  Montenegro, Bosnië

Vroeg van Schiphol met Tui fly  vertrokken naar Trivat in Montenegro, bij aankomst stond reisleider ons al op te Wachten. Toen alle reizigers aanwezig waren, zijn we gelijk op pad gegaan met de bus naar de hoge Negusjit top.Vanwaar we een mooi uitzicht over het hele gebied van Kotor hadden, vandaar naar ons Hotel in Igalo aan de KotorBaai gereden, waar we moe na een lange dag arriveerde. Na de kennismaking en een goed diner in bed gekropen.

Dag 2

Vandaag een bezoek aan het middeleeuws stadje  Kotor gebracht, met zijn nauwe straatjes en een vesting muur heel schilderachtig. In de  middag door naar Perast  met een boot naar een kunstmatig eiland gevaren, wat ontstaan is door oude schepen vol te storten met rotsblokken. Op het eiland een oude kerk bezocht en weer terug gevaren. Onze reis voortgezet door de mooie omgeving begroeid met veel oleanders langs de wegen naar ons volgende Hotel in Trebinje.

Dag 3

Vandaag op  weg naar Mostar geniet ik van het Kars gesteente en de bergen,wat in het zuidelijke deel van Bosnië  ligt.  Onderweg een stop gemaakt bij de watervallen van Kocusa daar heerlijk gezwommen bij al deze hitte heerlijk. Verder richting Mostar naar ons volgende Hotel

Dag 4

Vandaag langs de Neretvarivier  en de schitterende  bergen op weg naar Sarajevo .Onderweg  een bezoek aan de   ondergrondse bunkers en tunnels van Tito bij Konjnic bezocht, zie foto hier onder.Tegen de avond bereikte we ons Hotel deze keer voor 2 nachten in Sarajevo

dit is het bunker complex

Dag 5

Vandaag veel aandacht voor Sarajevo de hoofdstad  van Bosnië ,met zijn turbulent  verleden . Hier werd in 1914     Aartshertog Frans Ferdinand, zoon van  keizer Franz Jozef uit Oostenrijk er met zijn vrouw Sofie vermoord.

Van 1992 tot 1995  was de stad het middelpunt van de Bosnische oorlog ,wat in de stad nog zichtbaar te zien is.

Dag 6

We bezoeken vandaag  de verrassende vallei bij Visoko met de ondergrondse Piramides wat tegen viel had me er meer van voor geteld, verders nog een bezoek aan het geboortehuis van de acteur en schrijver  Ivo Andric die vele geschiedenis boeken heeft geschreven over dit gebied. Vandaar terug naar Mostar voor de overnachting.

Dag 7

Met een mooie route langs de Adriatische kust brengen we nog een bezoek aan Dubrovnik een oude vesting stad mooi gelegen  op een rotspunt heel  indruk wekkend om zien .Het

was die dag zo heet38 graden  zodat een paar mensen na de excursie in het stad hun boven kleding uit trokken   en met hun ondergoed aan  in zee sprongen om af te koelen ,gelukkig had de bus leren zittingen dus was dat, een probleem. Tegen  de na middag  arriveerde in Igalo, na het diner trokken we met de groep naar het strand wat gezwommen, gedronken en na gepraat over deze fijne reis met elkaar.

Dag 8

Helaas vandaag zit deze korte vakantie er weer op na het onbijt  om half tien vertrokken richting luchthaven Trivat voor de vlucht terug naar Schiphol. Na een goede vlucht  van 3 uur, landen we om 16,30 uur op Schiphol. Na een fantastische gezellige vakantie reis met elkaar. Bij de bagageband van iedereen afscheid genomen. Mijn taxi bij de Travel standplaats opgezocht en vlug gevonden, dus was ik om 17:30 uur weer op de Olivier van Noortlaan.