corona vervolg 20

Zaterdag 18 April, het zijn werkelijk hoogtijdagen voor de nieuws media, iedere dag is er wel weer een nieuw onderwerp waarbij blikken vol deskundigen worden open getrokken met allemaal een andere mening om nog maar niet te spreken van de diverse politici die ieder voor zich afhankelijk van hun partij vooral weten wat er niet goed is gegaan maar als het op oplossingen aankomt zeggen, ja ik zit natuurlijk niet in het kabinet. Lekker makkelijk. Precies zo met het wel of niet mondkapjes dragen, is dat nou wel of niet slim. Vooral uit de oppositie hoek is men voor, terwijl de door deskundigen geleide hoek het niet echt ziet zitten al schuift men langzaam op vooral denk ik om het rumoer uit de samenleving rustig te houden. ik denk dat een mondkapje alleen helpt als het goede zijn en er goed mee om gegaan wordt en niet op de manier die je nu voorbij ziet komen. In mijn werk heb ik vroeger met wel en niet goedgekeurde mondkapjes tegen stof en zuurstof-volgelaatmaskers bij de brandweer gewerkt en alleen die laatste geven echt afdoende bescherming. Voorlopig ga ik mee met degenen die zeggen dat afstand houden een goede remedie is al wordt dat ook een opgaaf het vol te houden evenals de vraag ja hoe dan. Vandaag was ik voor een boodschap in de winkel van de Vrijbuiter, best een grote zaak, bij binnenkomst kreeg ik een nummerbordje en ik moest een kar meenemen, ze mochten niet meer dan 50 personen binnenlaten. Dat ging nu best maar als er straks weer meer mensen losgelaten worden zullen er buiten wel lange rijen gaan ontstaan. Toen ik terug kwam stonden beneden bij het gebouw Gerrit en Joke met hun dochter te praten op de manier van het "nieuwe normaal", nou niet normaal dus.

Verder was er vandaag weinig te melden behalve dat het vrij fris was en dat het opvalt dat er heel veel muggen tegen de ramen aan zitten, heb ik nog nooit zo gezien. Eerder hadden we er wel 30 tegen het plafond van de loggia die de hele dag open geweest was, het zijn geen stekers of zoem muggen gelukkig.

Als toetje nog maar een stukje verslag Noorwegen 2011

Woensdag 15 Juni, natuurlijk zijn we weer vroeg op en Molde slaapt dan ook nog gedeeltelijk als we er door rijden. Een moderne stad zo te zien, we rijden naar Varden. Dit is een punt zo’n 4 km rijden vanaf Molde maar wel steil omhoog van waaraf het uitzicht prachtig moet zijn over de stad en het fjord. Het is een lange klim over een smalle weg uiteindelijk dik in de mist en te zien is er dus daardoor niets. Verder dan maar en via een leuke weg met tussendoor twee veerboten komen we in Alesund. Hier zien we een verwijzing met een P voor campers. Als we er eindelijk zijn blijkt het echt geen leuke plek dus rijden we terug naar het centrum waar we parkeren pal voor de tourist info. Daar een plattegrond van de stad gepakt en op naar de Jugendstil.

Daaraan is hier geen gebrek, alle gebouwen zijn in deze stijl gebouwd nadat de stad in 1904 was afgebrand en er in 3 jaar tijd zo’n 600 huizen zijn gemaakt door hoofdzakelijk Duitse bouwers en met Duits geld. We bezoeken het Jugendstil museum dat in een oude apotheek is gevestigd. Er is leuke info met films etc. Mooie kamers en nog oude apotheekinrichting. Het meisje dat de tickets verkoopt spreekt als ze hoort dat we Nederlanders zijn meteen een paar woorden in onze taal. Ze heeft vriendinnen in Nederland en Belgie vertelt ze vandaar. Na het museum lopen we nog wat door de stad en kijken even naar de “Prinsendam” van de HAL die er voor de kant ligt. We zoeken de dichtstbijzijnde camping op en doen verder rustig aan.  's Avonds kunnen we vanaf de camping het uitvaren van de “Prinsendam” zien.

Donderdag 16 Juni, We gaan op weg naar de Trollen, het landschap onderweg verandert, de bergen om de fjorden worden hoger. De wanden waar we tussendoor rijden dus ook veel steiler, mooier dan dat het in de voorgaande weken was kan haast niet maar het is echt zo. Onderweg zien we het eerste wild, een paar herten. We stoppen net na Andalsnes op de Trollvegen camping. Helaas is vanaf vandaag het camping cheque seizoen over en betaal je dus de hoofdprijs. T.o.v. gister is deze camping wel veel netter en dat voor 10 NOK meer. Het internet is hier ook nog eens gratis, meteen gebruiken dus, mailbox legen en skypen. Eerst Anoushka om met haar af te spreken dat we later naar Natasha zullen bellen/ skypen als ze op de verjaardag van Dion is zodat we samen kunnen zingen. Om vijf uur doen we dat dan ook en het is leuk ze allemaal weer te zien. Later ook nog met Jan en Wilma gecontact, was ook leuk. Jammer voor Dion dat het regent bij hun, hij had zijn verjaarskado een bbq uit willen proberen. Bij ons is het prima weer de hele dag.

Vrijdag 17 Juni, een hele rustige dag met een beetje lopen. Jopie doet een wasje en we hebben prima weer hier tussen de bergen. Een wandeling over een route langs de snelstromende rivier, we zijn waarschijnlijk de eersten die dit doen van het jaar want het pad is erg smal. Beetje skypen en verder lummelen, beetje drinken en lekker eten, zuurkool met worst.