Corona vervolg 27

Maandag 4 Mei, dodenherdenking. Andere jaren gingen we als we konden altijd naar de markt voor de kranslegging bij het monument aan het stadhuis. Alle is afgelast vandaag en toch was ik er onverwacht nog bij. ik moest naar de stad voor een boodschap en kwam tegen 10 uur op de markt en zag dat er toch een krans gelegd werd door de burgemeester en zijn vrouw, er stonden nog wat mensen omheen en er was radio bij. Ik ben ook maar even gaan kijken.

Toch wel apart, net als de nationale herdenking op de Dam. Ingetogen plechtig vond ik het, als het plein andere jaren volstaat lijkt het toch meer iets van zien en gezien worden, nu door het ontbreken van alle mensen sprak het mij meer aan en hoop ik nog meer een jongen van na de oorlog te blijven. Zeker na al de verhalen en beelden die vandaag over het scherm tot ons kwamen, wat kunnen mensen elkaar aandoen.

De waterhoentjes leefden nog vandaag zag ik en onderweg tijdens het wandelen kwamen we een stel al aardig groot geworden Ganzen kuikens tegen.

Vanmiddag kregen we een telefoontje van de hondenkapper of Ive morgen geknipt wilde worden, dat wilde hij wel dus zijn we hem onverwacht op wezen halen in De Bilt. Hij ging graag mee en toen we hier uit de auto stapten liep hij of hij helemaal niet was weggeweest naar het flat, de lift in en ging netjes voor de deur zitten. Mooi toch hoor.

Toch ook nog maar een stukje reisverslag.

Maandag 12 september 2011

Vandaag niets op het programma. Bijtijds naar het marktje, een klein gebeuren. De textiel is er niet duur en Jopie koopt 2 gastendoekjes voor €1. Het wordt weer erg warm en rond half vier gaan we zwemmen in zee, dat werkt verkoelend zolang je in de golven blijft.

Vanavond ging Fred zijn Delta vlieger uitlaten en zijn we meegegaan, is een leuke bezigheid. Het valt nog niet mee hem goed in de lucht te houden. Volgens Fred stond er iets te weinig wind voor het mooi. Het blijft erg warm al is het iets koeler dan gister.

Dinsdag 13 september 2011

Rond 10 uur zijn we vertrokken, we rijden samen met Abel en Jan en Bea eerst naar een kiezelstrand waar je met de camper vlak aan zee kunt staan. We hebben daar nog heerlijk gezwommen, waarschijnlijk de laatste keer deze reis in de Middellandse zee. Jan is steeds bezig met stenen zoeken, zijn hobby. Hij wil een steenvinden met een gat in het midden, uitgesleten door het water. Laat ik er nou een vinden, heb hem aan Jan gegeven.

Om twaalf uur gaan we op ons zelf weer verder want wij willen binnendoor. Het landschap wordt naarmate we van de kust af gaan steeds mooier. Veel sinasappel - en andere vruchtenbomen. We rijden een dorpje in waar we net voor hadden moeten afslaan. Geen idee welke kant we op moeten rijden we door de erg smalle en steilste straatjes op en af. Hoe komen we hier weer uit, in het dorp is het feest en er staan her en der stalen afrasteringen om de stieren uit de smalste straatjes te houden. In een straatje moet ik 3 x steken om de haakse bocht om te kunnen. Het is erg rustig en je ziet niemand want het is siestatijd. Uiteindelijk als we weer op een hoek van een straat staan te dubben of we links of rechts af zullen gaan komt er een Spaanse dame ons op weg helpen en uit het Spaanse verhaal dat ze afsteekt begrijpen we dat we naar rechts moeten om uit het dorp weer op de goede weg te komen. Muy gracias. Als we het dorpje uit rijden zien we dat er een richtingbord tegen een huis is aangebracht dat vanuit de andere richting onzichtbaar is omdat er een grote feestvlag voor hangt. De rest van de tocht gaat over smalle weggetjes door mooie natuur. De camping in Navajes ziet er goed uit al is het wel klimmen naar de plekken waar we staan. Dat blijkt ook als we na het eten nog even naar het dorp lopen. We hebben er in een leuk rommelwinkeltje een waaier gekocht. De erbij liggende stola is niet te koop omdat die van de moeder van de verkoopster is geweest. Jammer hoor. Het was een warme spannende dag.

Peniscola- Navajes 156 km

Woensdag 14 september 2011

Met een kleine touringcar worden we naar Valencia gebracht, een goed uur rijden. Onderweg pikken we de gids voor deze dag op, een Nederlandse vrouw deze keer. Geen taalprobleem dus en de informatie die ze geeft is ook heel goed. We gaan eerst de oude stad bekijken met de kathedraal en de basiliek.

Er staan erg veel mooie oude gebouwen in dit deel van de stad en bijna alle perioden van overheersing zijn terug te zien. Het is erg warm, tegen de middag zien we al 35 grdc. En we proberen dan ook zoveel mogelijk de schaduwkanten te pakken. Gelukkig is er daar veel van in de smallere straten waar we ook heen lopen. We lunchen gezamenlijk in een restaurant, paella en salade met fruitcocktail toe. Dan weer naar de bus, eerst het prachtige oude station bekijken dat bijna gesloopt was geworden t.b.v. de hoge snelheidstrein naar Madrid.

Het interieur van het station is prachtig met heel mooie mozaïeken.

Hierna gaan we weer in de bus naar het andere deel van de stad waar de Stad voor de kunst en de wetenschappen is neergezet onder architectuur van Calatreva. Er staan heel imposante futuristische gebouwen die heel erg mooi zijn om te zien. Heel fotogeniek allemaal en we schieten dan ook heel veel plaatjes, het maakt veel indruk.

Het was er heel warm en je mocht niet eens in het water komen. Alleen kijken.

De gehele stad heeft veel indruk gemaakt en als we moeten kiezen tussen Barcelona en Valencia zijn wij fan van de laatste, veel relaxter en heel mooie dingen te zien.

Met de bus is het nog een aardige trip terug naar de camping en iedereen is dan ook aardig uitgewoond die avond.

Nieuwe en oude architectuur, allebei kunstig en prachtig om te zien.