corona vervolg 21

Dinsdag 21 April, het begon veelbelovend en eindigde voor velen toch in mineur. Het was een beetje als het weer vandaag, aan de voorzijde van het gebouw, voor ons de Willem Barentzlaan waar het heel vriendelijk oogde en vanmiddag zelfs warm was in de loggia. Ging je echter de deur uit aan de galerijkant dan was je toch geneigd de net uit de kast gehaalde zomerse jas gauw te verwisselen voor het Noorse vest, brrrr wat een koude harde wind. Beetje hetzelfde was toch wel het gevoel na de persconferentie van Rutte, waar de hoop van de laatste dagen op versoepeling van de maatregelen voor iedereen bleef het beperkt tot de scholen en dan nog alleen de basisschool leeftijd. De rest van wat sommigen van ons erg betuttelende regels noemen, blijven nog van kracht. Voor de economie moeilijk te verteren natuurlijk al wordt er wel een flinke beurs opengetrokken om die te steunen. Je kan je ook afvragen of als je met een bedrijf na zo'n korte tijd en met steun zulke grote problemen hebt de basis erg wankel is geweest. Nou nog maar even volhouden met de restricties tot de 14e Mei, als de trend van de sterfgevallen en opnames IC zo dalend blijft zal het daarna toch wel beter moeten gaan al zal het wel zo zijn dat we er tot er een vaccin is mee moeten leven dat er elke dag meer doden als normaal blijven vallen. Zou Rutte dat met het nieuwe normaal bedoelen?.

Toch valt het tot nu toe wel mee met de beperking, thuis is er eigenlijk niets veranderd, met boodschappen doen letten we op, ook met wandelen, ik laat 1 maal per week de auto uit en doe dan 1 van de dochters aan waar we op afstand een half uurtje babbelen en verder sport ik een paar maal per week door te gaan hardlopen. Het hobbyen aan de camper gaat niet meer en er mee op uit zal wel pas in het najaar weer kunnen als het nog gaat gebeuren dit jaar.

Genoeg voor vandaag, nog een klein stukje Noorwegen om op te vrolijken.

Zaterdag 18 Juni, Er hing nog mist langs de berg rechts van ons, het licht in de verte al wat op, goede hoop dus op een mooie rit naar de Trollstigen. We doen eerst wat boodschappen in Andalsnes. Het weer knapt verder op en het wordt een prachtige rit.

Woorden schieten echt tekort om de mooie natuur en de spectaculaire weg omhoog te beschrijven. We maken vele stops bij steeds weer veranderende landschappen en uitzichten op de bergen en watervallen. Op het bovenste punt is het erg druk bij de onvermijdelijke souvenirshops, er is ook een uitkijkplatform via een smal pad van zo’n 500 meter lopen we er ook naar toe. Echt fabuleus uitzicht op de vele haarspeldbochten waar het steeds drukker wordt met campers en touringcars die langs elkaar wurmen. De weg die we verder gaan is eerst tussen sneeuwresten door, later komen we bij de Gudbrandsbru waar watervallen bij elkaar komen en op heftige wijze door een 5 meter smalle kloof worden geperst.

Er zijn speciale loopbruggen over gemaakt. Een Italiaan die terug liep zei tegen me dat het magnifico was en zo is het ook. Later komen we weer bij een brug en een waterval/ stroomversnelling waar twee groepen rafters aan het oefenen zijn tegen de stroom in,

later gaan ze via de stroomversnelling naar beneden. Ook spektakel hoor. In plaats van doorrijden naar de Geiranger stoppen we in Eidsdalen op een camping net na de veerboot. We hebben vandaag genoeg gezien.

Zondag 19 Juni, Tegen onze verwachting in scheen de zon vanmorgen uitbundig. De stoeltjes dus weer van zolder gehaald en buiten ontbeten. We gaan vroeg op pad zodat we als het nog rustig is de Adelaarsweg kunnen afdalen naar de Geirangerfjord. Het is het waard, we kunnen stoppen waar we willen om foto’s te maken. Het uitzicht op de Geirangerfjord is prachtig en er ligt ook nog een

cruiseschip aan de boeien, de Costa Marina uit Genua. Niet zo'n gek groot schip. Als we beneden aan het fjord zijn drinken we eerst een bakje koffie op een parkeerplaats en rijden daarna door naar de camping die op de kop van het fjord ligt. Er is geen plek direct aan het water dus gaan we in de tweede rij staan op een rustige plek, maar omdat we zo vroeg zijn zien we al gauw dat er campers op vertrekken staan. We verkassen dan ook snel naar zo’n naar later blijkt begerenswaardig plekje op de eerste rang, recht achter het cruiseschip. Leuk om de tenders heen en weer te zien varen en de bemanning te zien vissen op het achterdek. Na de lunch lopen we het plaatsje in dat niet meer is dan een boel souvenir winkels en wat hotels. We gaan om 2 uur met de veerboot naar Helyosund en varen door de fjord en komen zo langs alle beroemde punten zoals de 7 zusters, de 7 watervallen naast elkaar, ze zijn niet echt groots meer maar toch nog wel watervallen. Op de terugweg varen we langs een rotswand waar een soort gezicht in te zien is in de rotswand. Jopie neemt er een foto van en doordat we binnen zitten is er van de weerschijn van een lamp een soort mond in het gezicht op de foto. Grappig. We gaan nog even op vestenjacht maar vinden mijn merk nog steeds niet, gister bij de Trollstigen wel al waren dat truien dus ook niet wat ik zoek. Ik hoop dat het merk nog wel bestaat en dat we het in Bergen gaan tegenkomen. Er zijn hier heel veel toeristen, busladingen komen er langs. De Hurtigrutten komt ook nog even wat passagiers droppen voor een excursie. Onderweg met de veerboot is het weer omgeslagen naar regen en dat duurde tot na ons diner dat weer uitstekend was. Nu zit ik weer in de zon te schrijven, wel met mijn oude vest aan.

Maandag 20 Juni, we blijven vandaag nog in Geiranger, het wordt gedwongen een rustige dag want het regent en af en toe niet echt zachtjes. Als het even droog is doen we boodschappen en vereren de diverse shops met een bezoek, de diversiteit van producten is niet groot, ze hebben allemaal dezelfde souvenirs, truien, mutsen en vesten. We kopen wel iets moois voor Arend. ’s Avonds gaat toch nog de zon schijnen en met het binnenlopen van het cruiseschip The World is de dag toch nog geslaagd.

Dinsdag 21 Juni 2011, wederom zijn we vroeg op, volgens de tabel die ophangt bij de receptie zal rond 08.00 uur de Queen Mary II binnenlopen, iets dat niet elke maand gebeurt maar slechts een paar maal per jaar. Iets speciaals dus en al laat ze een uurtje op zich wachten

het is het wel waard als er achterin de fjord ineens de boeg met de brug er ver boven om de hoek verschijnt. Wat een groot schip en nog mooi gebouwd, een echt ouderwets cruiseschip. Er is meteen bedrijvigheid met tenders die naar de wal varen met passagiers en deze af te zetten nog voordat de trossen vast zijn gemaakt. Er komen nog twee schepen binnen, een kleinere en een grote die net als de QMII zo’n 3000 passagiers kan hebben. De andere slechts 750 en 500. We besluiten nog een nachtje langer te blijven en stellen daarmee anderen teleur die graag op ons 1e klas plekje wilden staan. De dag is verder vol bedrijvigheid op het water. We wandelen ook nog naar het kerkje in Geiranger dat hoger ligt en vanwaar je alle schepen mooi op de foto kunt zetten. Ik maak er een met de zelfontspanner maar die is niet echt goed. Een stukje verder wil ik het overdoen maar hier is een vrouw behulpzaam, ze vraagt of zij de foto zal nemen, graag dus. Ik neem er met haar toestel ook een van haar. We raken aan de praat en ze vertelt dat ze uit Istanbul komt en met een van de grote schepen, de MSC Orchestra reist. Leuke ontmoeting. Er vliegt ook nog een helicopter in het rond voor rondvluchten. Er ging een hele groep mensen van een van de schepen kajakken vanaf de camping. Een van de passagierschepen kantelt zowat de hele achterkant van het schip naar beneden zodat er een platform ontstaat waarvandaan ook kajaks te water worden gelaten. Later zien we ook nog de Nordstjernen binnen lopen om wat passagiers af te leveren. Deze oude Hurtigrutten lijkt nietig tussen de oceaanreuzen. In de middag gaan we ook nog naar de bedrijvigheid kijken bij de passagiersteiger waar zo’n 8 tenders liggen en er zo’n 8 onderweg zijn naar de diverse schepen. Ieder heeft zijn eigen afzetplek en zijn eigen tenders. Van de QM II worden ook nog reddingboten neergelaten voor proefvaart en om nieuwsgierige kajakkers van de boot weg te houden. Er zijn wel zo’n 40 bussen onderweg gegaan voor excursies en die druppelen zo langzaamaan weer binnen. Het is grappig te zien hoe nerveus de mensen worden als het tegen vertrektijd loopt voor een schip. Vanaf 5 uur gaan de schepen 1 voor 1 vertrekken, bij ieder vertrek worden er 3 saluutschoten gelost en de meeste laten dan de scheepshoorn horen ten afscheid. De QM II is het laatste schip dat af vaart er wordt al los gegooid als er nog 2 bussen met passagiers worden afgeleverd en met de tenders naar boord gaan. Al varende weg worden de tenders aan boord gehesen. Er gaat ook nog een band spelen op het achterdek waarbij een zangeres populaire songs ten gehore brengt. Het duurt zeker een uur voor de QM II uit het fjord is verdwenen. Als alles weg is is het weer rustig. Ik vond het een geslaagde dag.