Corona vervolg 19

Donderdag 16 April, een dag waarop je in de media merkt dat er gewerkt wordt naar meer bewegingsvrijheid voor sommigen. Dit nadat de premier een voorspelbare perspraat hield en de cijfers van het RIVM niet echt tegenvielen en het jokken met statistieken hoogtij viert. Als iets positief uitvalt, temper je het weer met andere cijfers en als het te negatief lijkt doe je het andersom. Ik vind het wel grappig dat het lijkt of de Europese landen allemaal maar wat doen zonder samenwerking maar ik denk dat dat toch wel aardig gebeurt, ze weten natuurlijk geen van allen hoe zaken uit gaan pakken, dus zie je bij de Denen nu eerst de kleintjes naar school gaan en gaan de Duitsers het eerst proberen met de examenkandidaten en dan de hoogste klassen. Zo kun je natuurlijk testen wat gunstig uitpakt. Zou me niks verbazen als hier volgende week weer een andere variant uit gaat komen die we dan hier proberen. We gaan het beleven. Het is wel zo dat de tegenstrijdigheid hoogtij viert, we moeten zo veel mogelijk thuis blijven, alleen voor een boodschap of wandelingetje eruit tot gisteren ineens doorkwam dat de kleding en schoenewinkel gewoon open mag, ze hebben nooit gezegd dat die de deur dicht moesten houden, dus mensen help deze handel en koop kleren en schoenen, wel op afstand natuurlijk. Vandaag dus maar meteen gedaan wat gevraagd werd, Jopie wilde nieuwe schoenen en we moesten nog wandelen dus lopend naar Wittepoel in de Wijdstraat, dat ging best en afstand houden onderweg was geen probleem. We hadden er echter geen rekening mee gehouden dat er ook warenmarkt was en daar was het best druk en werd het ingewikkeld afstand te houden. Het was weliswaar niet vol met kramen, ik snap dan weer niet dat die wel allemaal aan een kant van het stadhuis stonden en niet uit elkaar over het hele plein. In de winkel ging het prima, het is geen echt ruime winkel maar toch voldoende om met ons alleen als klant ruimte te houden. Jopie is nog geslaagd ook.

We krgen nog 2 plaatjes toegestuurd van de kinderen, uit De Bilt met bericht dat Jip langzaam weer wat energie krijgt en even buiten was met Polle en Ive op de trampoline en van Natasha een mooi bosje bloemen dat zij had gekregen van Thijs en Stijn die dat stiekum in de winkel waren weze kopen en het haar gaven omdat ze altijd voor ze klaar staat. Om met de landelijke campagne te spreken, "Daslief".

Verder valt er weinig meer te melden dus nog maar een stukje reisverslag 2011.

Donderdag 9 Juni Vandaag is het mooi weer, de hele dag zon. Wel een straffe wind. We hebben de hele dag gelummeld Jopie heeft haar zus Bep opgebeld vanwege haar jaardag. We zijn nog 1,3 km gaan lopen naar de veerboot. Verder rust.

Vrijdag 10 Juni, ook weer prima weertje. Lekker zonnig. We gaan meteen om 10 uur met de veerboot naar Lund. Bij een mooie picknickplek doen we koffie en later winkelen we in Namsos. Daarna nog een 25 km tot we een camping zien in Holmset. Er is hier gratis internet maar de kwaliteit is slecht en traag. Skypen gaat dan ook maar moeizaam. Een donderbui frist de boel wat op, verder een relaxed avondje.

Zaterdag 11 Juni. We weten niet hoe we het hebben, het is weer heel zonnig en het is zowaar al warm. We kunnen zelfs buiten ontbijten. Om half 10 gaan we rijden, eerst langs een fjord. Op sommige plaatsen is de weg erg smal met uitwijkplaatsen. Bij de CooP doen we boodschappen en willen iets lekkers bij de koffie, de stenge met pecan vinden we lekker maar die hebben ze helaas niet. Ook bij de volgende winkel die we tegenkomen niet. Ook zien we weinig plaatsen om te stoppen voor koffie. De eerste die we tegenkomen schieten we meteen in, het is een grindpad naar het water. Eenmaal beneden is het een prachtige plek waar al een duitse camper staat en een Tsjechische caravan. Ik denk dat ze er beide vast staan. De Tsjech gaat op een gegeven moment grote vissen schoon staan maken in het water, niet echt fris om te zien. Na de koffie gaan we weer verder. De route blijft mooi en smal, bij Rorvik moeten we overvaren en maken verder kennis met het nieuwe autopassysteem dat we al eerder bij diverse tolwegen hebben gezien. Er wordt hier bij de ferry ook geen geld meer geïncasseerd door een bemanningslid, je gaat automatisch op de foto met je kenteken. De rekening wordt je later thuisgestuurd, we hebben dus nog wat tegoed. De camping van Flak is vlak na de veerboot. Zo rond vijf uur gaat het onweren en regenen en dat gaat de hele avond door. Er was net een mannetje aan het barbequen geslagen en die moest vluchten, hij ging in zijn hele kleine tentje gewoon verder. Wij staan redelijk droog er zijn achter ons plekken die in een vijver veranderen en waar de jeugd veel lol aan beleeft.

Zondag 12 Juni, we waren al om 7 uur op en helaas het is grauw en grijs. Om een uur of 8 zien we de Hurtigrutten voorbij varen. Later zien we van de andere kant een groot cruiseschip aankomen dat als het recht voor de camping vaart de Hurtigrutten kruist, dat geeft wel een leuk plaatje. De bus naar Trondheim gaat om 12.45u dus we hebben de tijd. We zijn op ons gemak naar de bushalte gelopen,

eerst bij de verkeerde maar gelukkig ging er nog een kampeerder naar Trondheim en die zei dat waar wij stonden op zondag geen bus kwam. Even verder lopen dus. De man was het mannetje uit het kleine tentje en bleek een Yankee uit Boston die met zijn rugzak en zijn tentje via Parijs en Amsterdam de steden van Scandinavie bezocht met openbaar vervoer.

In Trondheim hebben we de meeste hoogtepunten vanaf de buitenzijde bekeken. Er staan overal lange rijen voor de kassa’s. De Stiftsgarden, een residentie van de koning, hebben we wel van binnen bekeken met een gids. Mooie kamers en mooie spullen, het wordt nog steeds gebruikt als de koning in Trondheim is. Bij de Tourist info hebben we een mooi boek gekocht met een boel foto’s van veel

plekjes waar we ook geweest zijn. Op de terugreis stapte ook de Yankee weer in, hij was naar het openlucht museum geweest waar wij al op de heenreis waren wezen kijken. Na aankomst op de camping begint het weer te regenen. Jammer. Vanavond zagen we ook weer bruinvissen zwemmen.

Maandag 13 Juni, De hele avond en nacht flinke buien. Er staan grote plassen op het gehele terrein. We zijn erg vroeg wakker. Het tentmannetje is al weg, hij moest zijn trein halen naar Oslo. Jopie was bang dat we niet van de plek weg konden komen vanwege het drassige terrein. Gelukkig is de boel wel erg nat maar is het geen veengrond of klei, geen probleem dus en we rijden netjes de camping

af. We rijden de volgens de reisgidsen feeërieke route 680 en die is ook echt wel mooi. Het is wel weer een tolweg maar de wijze waarop je zou moeten kunnen betalen is een lachertje, er staan op een groot paneel met uitleg aangegeven dat er 4 plaatsen zijn waar je kan betalen. Er zijn er vanwege Pinksteren 3 gesloten en bij de 4e die open is weet men nergens van. Een lachertje dus, we zien wel als we thuis zijn wat er nog komt. Met de veerboot komen we in Kristansund en gaan naar een camping. Het centrum is op loopafstand dus we gaan er een kijkje nemen. Het ziet er modern uit. Er liggen een aantal bevooradingschepen in de haven en we zien de hurtigrutten “Vesteralen” binnen komen en na een uurtje weer uitvaren. Weer terug bellen we met het thuisfront en na het eten lopen we nog wat rond. Het is opgedroogd en mooi weer geworden.