Corona vervolg 17

Maandag 13 April, 2e paasdag, mijn alweer 19e schrijfsel over het Corona gebeuren en onze eigen beslommeringen daarmee. Is er nu veel veranderd sinds mijn eerste verslag, niet echt veel, de paniek is er een beetje vanaf nu de laatste dagen de cijfers van overlijden en ziekenhuis opnames afvlakken en zelfs teruglopen. Ik ben er van overtuigd dat de braafheid waarmee de meeste Nederlanders de richtlijnen naleven er voor zorgen dat dit gebeurt. Ook hier in de Olivier van Noort zijn we alleen nog maar zijdelings betrokken bij besmettingen met het virus en nog niet bij de bewoners zelf, houden zo dus en nog even volhouden, des te sneller kunnen we dan weer naar een normalere situatie.

Met de familie elders gaat het nu ook echt weer oke, de zieken knappen echt weer op en de niet zieken hebben geen last van technische problemen, als nu ook het weer niet slechter wordt als vandaag dan gaan we echt de goede kant op.

Vanmiddag hebben we weer met 7 teams, verspreid over Nederland, Italie en Engeland de pubquiz van het dagblad Trouw gespeeld, deze keer heeft Italie gewonnen en ik denk dat wij laatste waren, het was best een moeilijke quiz. Op de foto de quizmaster in actie.

Er worden allerlei zaken online opgetuigd om ons binnen te houden, vanuit de museumkaart organisatie kreeg ik de link toegestuurd waarbij allerlei musea virtuele rondleidingen etc. aanbieden, voor elk wat wils: Bekijk hier de diverse mogelijkheden

Als je van lezen houdt kun je terecht bij de online Thuisbieb waar je keus hebt uit 100 e- books of luisterboeken.

Natuurliefhebbers kunnen ook live webcams bekijken bij:  Beleef de lente waar je live in nestkasten en nesten van allerlei vogels kunt gluren.

Wat mij in het hele media gebeuren opvalt is toch echt het wegvallen van alle andere wereld gebeurtenissen tegenover allerlei niet belangrijk corona geneuzel, als letterlijk iemand een liedje zingt ten gunste van als die plotseling heel eenzame mensen in verpleeghuizen wordt dat breed uitgemeten, ohoh wat goed zijn we toch. In de hele online app van de krant staat niet 1 bericht over Syrie, Jemen of vluchtelingen, ik vrees het ergste.

Genoeg, ik voeg nog een stukje verslag 2011 toe, dat waren rustiger tijden.

Dinsdag 31 Mei. Vanmorgen is het grijs en nat en dat blijft helaas de hele dag zo. We rijden binnendoor naar Hell en vandaar de E6 op, we gaan naar Siklested. Hier is een museum ter nagedachtenis aan Olav, de verdreven koning die hier bij terugkeer uit ballingschap met zijn leger werd verslagen door de locals die hem liever niet zagen terugkeren. Hij werd er begraven en een paar keer verplaatst. Een jaar later werd hij heilig verklaard en naar Trondheim verkast waar hij uiteindelijk in de Niasdom kathedraal werd bijgezet. We bezoeken het kultuurhistorisch museum en zien een film die helaas alleen in het Noors is.  De beschrijvingen die er bij de plaatjes zijn, zijn nog wel in het Engels. Toch wel aardig om te zien, het verhaal doet een beetje aan de Engelse koningsdrama’s denken in Zuid Engeland. Het is buiten nog steeds erg nat, we lopen nog wel een rondje over het terrein, maken wat plaatjes en gaan daarna verder.We rijden eerst nog een stuk binnendoor en daarna over de E6 tot aan Grong, mooie natuur weer zo’n 200 km verder richting Poolcirkel. Het is hier echt dag en nacht licht. Slapen gaat in etappes, we rusten wel uit. De camping in Lagnes is wel goed, netjes en niet duur.

Woensdag 1 juni, Na een onrustig begin van de nacht hebben we toch wel goed geslapen. De onrust werd veroorzaakt door een groep Afrikanen die hier gehuisvest zijn en pas laat tot leven kwamen. We waren wel vroeg wakker en gaan dan ook vroeg op pad. Het eerste punt dat we gepland hadden voor een stop zijn we pardoes voorbij gereden.. De weg die we rijden is wel erg mooi, soms met sneeuwbedekte bergtoppen. Een rustige weg en op de radio een instrumentele

versie van “Stil got the blues”, werkt ontroerend op allebei. We stoppen bij een waterval stroomversnelling. Er staat al een Nissan pickup waar naar we later achterkomen een kerel in ligt te slapen. We doen in de plaats Trofors boodschappen en gaan daarna kijken bij de brede waterval Lakfossen. Jammer dat er daar gigantisch aan de weg wordt gewerkt met grote machines. We kunnen er wel parkeren en ik loop via een paadje naar het water en maak er foto’s en een filmpje van de waterval. Spectaculair is het wel al dat water. We rijden door naar Mosjoen een plaatsje met aan het water huisjes die op palen staan, er wordt veel gerestaureerd. In Mjavatn gaan we naar een camping, het is een complex met motelkamers en een stukje camping plus een camperplek. In ek geval superrustig, vrij internet, super warm sanitair en niet duur.

Donderdag 2 Juni. Het is weer nat vandaag en het zal de ergste regendag worden tot nu. We gaan eerst naar Mo I Rana, een plaats met wat ik altijd een intigrerende naam heb gevonden. Als we er zijn valt het wel tegen, een slapende industriestad met een grote fabriek en een haven. Door de regen en het feit dat alles gesloten is i.v.m. hemelvaartdag maakt het nog troostelozer. Net na Mo rijden we een klein weggetje in naar de Svartissengletsjer. Eerst naar de Gronligrotten. De eerste grot waar we komen is nog gesloten. De

tweede bereiken we via een steile modderweg wat geen probleem is voor de bus. Hier hebben we geluk want er is een groepje vrouwen die een speciale rondleiding krijgen van een gids. De grot is nog niet open maar de gids geeft een privetocht aan een bekende, deze vrouw is de tante van de andere vrouwen die uit Zweden komen. We mogen ook mee, het is een leuke tocht al is de start niet echt oke omdat Jopie op de gladde stenen plat op haar rug valt. Gelukkig geen grote schade. Er loopt een heuse rivier door de grot compleet met waterval, een bijzondere ervaring. In de grot is in een lager gedeelte een hele zandvloer aanwezig, dit zand is door het stijgende en dalende water hier gebracht en achtergelaten. Een stuk lager komen we weer buiten en het vergt nog behoorlijk wat klauterwerk om bij het uitgangspunt te komen. Hierna rijden we nog naar de gletsjer maar daar is niet te komen doordat de weg is afgesloten. Dan maar verder richting poolcirkel waar we ook willen overnachten. Er ligt nog veel sneeuw in deze streek, het is nat en het is koud, het lijkt echt het dak van Noorwegen. Het poolcirkel Sjentret is een commercieel gebeuren waar veel souvenirs te koop zijn. Wij kopen wat ansichtkaarten en een speldje. De Noorse truien en vesten zijn niet de kwaliteit die we willen en die laten we dan ook hangen. Het centrum is gebouwd rondom de poolcirkel monumenten die natuurlijk wel op de foto gaan. Er is ook een monument ter ere van Tjechische krijgsgevangenen die hier in oorlogstijd aan het werk zijn geweest aan de spoorweg. We gaan lekker eten, Pytt i Panne, door Jopie klaargestoofd een ware delicatesse. Het is nu wel droog maar erg koud, 4 gr C. Ik zondig tegen mijn voornemen alleen in het weekeind een borrel te nemen. Maar ja ik denk dat ik slechts 1 maal in mijn bestaan met het mooiste meisje van de wereld op de poolcirkel ga overnachten. Proost.