Corona vervolg 16

Vrijdag 10 April, het 16e vervolg op mijn eerste schrijvens m.b.t. Corona, gister overgeslagen vanwege gebrek aan inspiratie, wel raar want er gebeurt genoeg in de wereld zou je zeggen. Misschien was het wel gewoon geen zin. De berichten via de media blijven gematigd positief en ondanks dat de bazen van de Ic's en RIVM waarschuwen voor te veel optimisme en vragen de richtlijnen te blijven volgen, zie je op hun gezichten wel een stuk opluchting dat het afzwakt. Hopenlijk kunnen zij nu beter slapen want het is ze aan te zien dat de verantwoordelijkheid zwaar weegt.

Ik kreeg een belletje van Cornelia die had gehoord van een seniorenpaspoort waarin je gegevens kunt registreren, bijvoorbeeld op medisch gebied en wel of geen reanimatie. Zaken die niet op je voorhoofd staan geschreven en toch in deze tijden waarin over tal van dat soort zaken discussie gaande is handig zijn. Ze heeft er navraag naar gedaan en het blijkt geen senioren maar een behandelpaspoort, er is een website waar je alle info hierover kunt lezen die ik hier bijvoeg :  https://www.behandelpaspoort.nl/  De 1e bladzijde met info heb ik hieronder ook geplaatst, misschien heb je er wat aan.

Het Behandelpaspoort is een boekje dat lijkt op een echt paspoort. Het is ontwikkeld door Ester Bertholet, oprichter van de Praktijk Ouderengeneeskunde Bertholet www.praktijkouderengeneeskunde.nl en ontmoetingscentrum Ons Raadhuis www.onsraadhuis.com . Zij zag in haar praktijk dat patiënten behoefte hadden aan houvast bij het voeren van gesprekken over hun behandelwensen. Met behulp van het Behandelpaspoort kunnen mensen nadenken en praten over deze wensen en deze ook vastleggen.

Het Behandelpaspoort is op tv ook wel het ‘Ouderenpaspoort’ genoemd. Wij hebben bewust niet voor de naam ‘Ouderenpaspoort’ gekozen, omdat het bespreken en vastleggen van behandelwensen op elke leeftijd zinvol is.

Een bijgevoegd informatieboekje helpt u om alle gebruikte (medische) termen goed te begrijpen.

Ook als u helemaal gezond bent, kan het verstandig zijn om over uw behandelwensen na te denken. Het Behandelpaspoort kan u daarbij helpen.

Bestellen Behandelpaspoort

In de webshop kunt u onze producten bestellen.

Verder werden we vandaag weer door een andere paashaas verrast , Trix ging rond met een verrassingspakje, heel schattig. Bedankt Trix.

Wat was er verder nog vermeldenswaard, natuurlijk dat het een beetje raar weer was, aan de loggiakant was het warm maar als je de deur uitging aan de galerijkant was het heel wat graden kouder door de wind die op die kant stond. Op het sedum dak was Jur weer ijverig aan de gang de ballustrade rand te reinigen, bravo daarvoor.

Dan nog een plaatje dat ik van mijn dochter kreeg en waar je vast kan zien hoe je blijdschap er uit gaat zien als Corona overwonnen is en je na een tijd binnen hebt gezeten

Voor de liefhebbers nog een stukje reisverslag Noorwegen 2011.

Donderdag 26 Mei. We rijden vandaag naar Lillehammer door nog niet echt spectaculaire natuur. Het is wel mooi met veel bos. We zijn er sneller dan we verwachten  en we gaan op de camping staan omdat we een wifi aansluiting willen en zowaar dat lukt ook wel. In de middag lopen we naar de Olympische skischans waar we na behoorlijk steil klimmen door de straten uiteindelijk op zo’n 200 meter vandaan blijven. Er heen lopen zou nog eens zeker een uurtje klimwerk worden en dat is teveel van het goede. Ondanks dat er geen sneeuw is wordt er driftig gesprongen van de schans, leuk om te zien. Lillehammer zelf is net als Hamar niet veel bijzonders, een lange winkelstraat. Terug op de camping gaan we surfen op het internet, ik zoek info om weer verbinding te krijgen met mijn telefoon. Het lukt uiteindelijk en ik kan weer bellen en sms-en met Nederland. We skypen met Natasha en het is leuk haar en de jongens te zien. Later ook even met Anoushka maar dat was kort omdat ze naar de avondvierdaagse ging met Jip. ’s Avonds als ze terug zijn praten we wat langer, morgen moet Jip naar het ziekenhuis voor zijn oor. Het is weer gaan regenen en het is kouder geworden. We kregen ook nog bezoek van een jongeman die werkte voor een nieuwe organisatie die een campinggids uit ging brengen, Best Deal heet het en we kregen vast een proefexemplaar, best handig tussen de al bestaande gidsen.

Vrijdag 27 Mei, ook vannacht regent het en soms best wel aardig door. We doen rustig aan en gaan tegen 10 uur op pad. Eerst richting Honefoss waar we de beloofde waterval niet te zien krijgen, ook niet na zoeken. Wel zijn er diverse kleinere watervallen onderweg. En als we stoppen voor koffie staan we boven een punt waar beneden een grotere waterval naar beneden kiepert. We gaan de “Peer Gynt”weg rijden, de natuur is er erg mooi, de weg is een tolweg en volgens het boekje geasfalteerd maar dat is niet zo, het is een smalle steenslagweg. Het asfalt komt pas nadat de tolweg is opgehouden. We lunchen en drinken thee op prachtige stopplekken Via binnendoor wegen komen we in Grimsbu. Hier willen we een dagje blijven ook al regent het nog steeds. De bus ziet er niet uit, modder tot op raamhoogte. Onderweg zien we nog veel sneeuw in de omliggende bergen. Ook zien we veel gelig gewas waarvan we eerst denken dat het wolgras is maar dat later mos blijkt te zijn. Wolgras gaan we pas veel later zien.

Zaterdag 28 Mei, Weer regent het vannacht. Om half acht krijgen we een sms van Anoushka dat het goed ging met Jip na de operatie. Hele geruststelling weer.Tegen 10 uur wordt het droog en gaan we wandelen, een soort route heen en weer tegen een berg op. Bewegwijzerd volgens de info camping maar dat klopt niet meer. Na een uurtje bergop zijn we maar weer retour gegaan. Bijna boven werd er gebeld, het was Jip zelf maar het bereik was nihil. Terug op de camping daarom zelf maar gebeld om te horen dat het toppie gaat met hem. Vanmiddag verder rustig. Even gesproken met Nederlanders die terug zijn van drie weken Lofoten. Hoop wel dat we iets beter weer krijgen dan zij.

Zondag 29 Mei, bij het opstaan worden we verrast door het uitzicht vanuit de bus richting Dovrefjell, alles wit op de bergen, verse sneeuw een prachtig gezicht. Gauw wat foto’s gemaakt voor het wegsmelt want het weer ziet er nu best wel aardig uit, strak blauw. We gaan toch via de Dovrefjell richting Oppdal via de E6. Het is een mooie weg, mooie natuur af en toe een spetter afgewisseld met zon. Bij een tussendoorweggetje stoppen we voor een bakkie en krijgen een sms van Natasha dat ze roosjes heeft gezet bij Mischa, lief. Met een omweg via Tynset rijden we naar Roros een oude mijnwerkersplaats. De mijn is gesloten

de huisjes zijn mooi maar aan een opknapbeurt toe, alles is net als de mijn een beetje in verval. We lopen nog wel om de mijn heen. Door naar een camping maar de op de kaart aangegeven plaatsen bestaan niet meer en we gaan dus maar onderweg wat eten maken op een keurige picknick plek waar je niet mag overnachten.We besluiten door te rijden tot we een camping tegenkomen  en zie in Storen vinden we er een via veel kruip door sluip door paadjes er naar toe. Er loopt wel een spoorlijn langs de camping maar dat is slechts twee keer in het uur storend. Er loopt ook een weg langs de rails, wel apart zo blijkt later. We kunnen ook nog een half uurtje in de zon zitten.

Maandag 30 Mei . We hebben uitgeslapen en het weer is oke vanmorgen. We gaan op weg naar Trondheim. Als we die stad naderen komen we bij een “kjopcenter” , ongelooflijk het bestaat uit drie afzonderlijke winkelcentra, alledrie met allerlei winkels, supermarkt en noem maar op. In een van de winkels kopen we een kleine gard en een kaasrasp. Daarna gaan we naar het openluchtmuseum waar ook de ruïne van een oude burcht is. Er zijn nog geen rondleidingen want het seizoen is nog niet begonnen, we krijgen daarom wel korting. Leuke oude huisjes vanuit heel Noorwegen die al vanaf 1917 hierheen zijn verplaatst waaronder een staafkerk uit 1170. Het uitzicht vanaf de burchtruïne op de Trondheimfjord is erg mooi. Als we in een van de oude huisjes zijn barst er een groot onweer los met hele grote hagelstenen. In het gebouw is er een expositie over de telefonie en een skimuseum met alles over skies. Best aardig. We gaan op zoek naar de camperplaats maar kunnen hem niet vinden op de aangegeven coördinaten, daar zien we alleen een mooi aangelegde speeltuin. Dan maar naar een camping die we in Vikhammer vinden, het blijkt de naam camping niet waardig te zijn, slechte plaatsen en te duur maar bij gebrek aan beter.