Corona vervolg 15

Woensdag 8 April, normaal gesproken zouden we met dit mooie weer op pad zijn gegaan met de camper, alvast voor het paasweekeinde naar het mooie Limburg. Helaas het gaat niet, volgend jaar pasen dan maar. Vandaag zijn we maar weer wat gaan schoonmaken in huis, de vloer een goede beurt, nou hij knapt er wel van op, we dweilen regelmatig maar met wat schoonmaakmiddel erbij licht het toch wel op. Peter speelde vandaag voor paashaas en bracht alle bewoners een tasje met inhoud, bedankt hoor.

Ik was te laat voor een goede actiefoto, zijn karretje was al leeg.

Tijdens onze wandeling zagen we een mooie boom op de Bloemendaalseweg, erg mooi.

Verder was het een rustige warme dag met gelukkig ook gematigd positieve cijfers van het RIVM. Mijn verslag over 2019 ia klaar. Voor de liefhebbers van reisverslagen begin ik met een verslagje van een reis door Noorwegen in 2011, een mooie trip vonden wij.

Zaterdag 21 Mei. We starten de reis naar Noorwegen met km stand 143910. De eerste halte wordt het VW bus weekeind in Sellingen waar we blijven tot Zondagmiddag. Het is er heel gezellig met alle bekenden. Veel mooie VW bussen.

Zondag 22 Mei. De echte reis vangt dan aan en gaat eerst naar Duitsland waar we in Hechthausen de 1e tussenstop hebben, het is een beetje sombere camping maar het restaurant is oke, we eten er een lekkere schnitzel.

Maandag 23 mei. We rijden rustig naar Kiel waarbij we langs het Kielerkanaal een stop hebben en er een oude raderboot zien langs komen evenals een joekel van een containerschip. Ik ben in de jaren dat ik gevaren heb vele malen door het Kielerkanaal gevaren, altijd een leuke onderbreking waren dan de sluizenwaar we nu overnachten in Kiel op een camperplek met zicht op het sluisgebeuren. We lopen ook even naar de sluizen en dat is herkenbaar. De beheerder van de stelplatz heeft een aantal oldtimers staan, meest Opels uit onze jeugdjaren.

Dinsdag 24 Mei. De nacht bij de sluizen verloopt rustig, af en toe een in- of uitvarend schip. In de ochtend kwam er een poepieduur uitziend jacht van behoorlijke grootte door, een of andere sjeik zeker. We zien ook de Color Magic binnenkomen door de Kielerbocht. Het wordt even zoeken naar de afvaartplaats maar als we er zijn begint het wachten. We staan in de rij die als voorlaatste mag gaan rijden maar eenmaal bij het schip moeten we weer wachten omdat we worden gelijkgesteld met de grote campers. Nog net niet als laatste mogen we aan boord. Eerst de hut opgezocht, ziet er goed uit en dan naar dek voor de afvaart door de Kielerforde. Al vaak gedaan met de Zeeburgh en de Walenburgh. Het blijft heel leuk om te zien.

Daarna gaan we het schip verkennen, het is een echt cruiseschip met in het binnenste een regelrechte winkelpromenade met restaurants, winkels etc. onze hut is op dek 10 en de winkels op dek 6 en 7. Je kunt er van boven op neer kijken, er zijn zelfs binnenhutten die uitzicht hebben op dit gebeuren.In de pizzeria eten we een lekkere pizza. We weten niet wat erbij te drinken en de kelner prijst iets aan wat een shandy blijkt te zijn. Jopie lust het niet en we komen voor haar uit op sprite. De shandy mag ik opdrinken zonder betalen. Vanaf ons tafeltje kijken we naar de winkelpromenade en het is echt net een winkelcentrum. Weer in de hut zetten we de TV aan en daarop is een map te zien waarop de positie van het schip is weergegeven. Op een ander kanaal zie je via een webcam naar de voorzijde van het schip en kijk je mee in de vaarrichting. Zo kunnen we precies zien als de Sont brug in zicht komt en kunnen we boven aan dek gaan kijken. Leuk om het vanaf de waterkant te zien. Na nog een rondje lopen gaan we na wat drinken naar bed. Het begin van de nacht is rustig. Het weer was dinsdag trouwens oké. Later in de nacht werd het wat onrustiger omdat we het open stuk tussen Denemarken en Noorwegen met flinke deining passeerden. Was even niet echt prettig maar later ging het wel weer. Om 7 uur ging de wekker.

Woensdag 25 Mei. Om 8 uur waren we aan dek van de Color Magic om de Oslofjord te bekijken. We passeren nauwe doorgangen tussen de eilanden waarbij je denkt hoe kunnen we daar door zijn gevaren. Het schip leegrijden is in een zucht gebeurd en we rijden via de E6 Oslo uit richting Hamar. Na een km of 20 besluiten we verder binnendoor te gaan al komen we dan later toch weer op de E6 uit. Ook dan gaan we weer snel een andere weg en ondanks een tussenstop zijn we best wel snel in Hamar. We gaan kijken bij de ijshal het “Vikingskippet”, bekend van WK schaatsen. Een camping vinden we niet en een aangegeven camperplaats is er geen. We lopen nog even door het centrum wat niet veel bijzonders is en gaan dan verder kijken. Na een paar kilometer komen we bij het Dommuseet en op aangeven van de beheerster van de museumshop die net weggaat gaan we op een plek op de grote parkeerplaats staan waar het is toegestaan met de camper te overnachten voor het luttele bedrag van 20 NOK. We gaan er staan en niet veel later komen er nog twee NL campers bij staan waar we geen contact mee hebben. Tegen zes uur begint de parkeerplaats vol te stromen met ouders die kindjes naar het museumpark brengen naar een kinder estafette. Als het klaar is is de parkeerplaats ook weer zo leeg. Het is wel gaan regenen. We zijn nog even gaan kijken bij het park, hier staan de resten van de Dom ingepakt in een groot glazen gebouw. Wel leuk om te zien, het wordt gebruikt voor lezingen etc. want er staan veel stoelen binnen opgesteld. Het park is een soort openluchtmuseum met allemaal oude huisjes.. De nacht is rustig verder.