Op zoek naar fonteinen

Op pad, met de Globecar naar Friesland

Enigszins bekomen van ons ongeval in Oostenrijk en met nog wel niet geheel genezen verwondingen besloten we donderdag  5 juli toch op stap te gaan met de camper. De weersvooruitzichten waren dusdanig positief dat het zonde zou zijn thuis te blijven. De eerste dagen zijn we dichtbij gebleven in Zeist omdat we Ive die dagen bij ons zouden hebben.

Op zijn logeeradres in De Bilt was het even te druk. Het waren toch leuke dagen daar, vlakbij het bos waar we lekker met Ive konden wandelen. Ook is de afstand naar Nieuwegein en De Bilt klein zodat kinderen en kleinkinderen allemaal zijn wezen buurten wat heel gezellig was. Zondag avond is Ive opgehaald en verder gaan logeren in De Bilt en op maandag zijn wij verder op pad gegaan, het plan was naar Friesland te gaan, er stond nog steeds een Elfstedentocht op het programma. Omdat we ons wel hadden voorgenomen niet veel kilometers te maken op 1 dag maken we een stop in Meppel voor de overnachting, er is een camperplaats bij de jachthaven en daar gaan we staan. We kijken nog even in het centrum en halen een stadswandeling bij de VVV, die gaan we de andere ochtend lopen en bekijken dan de vele mooie huizen en gevels die er in Meppel staan.

De volgende stop is nog niet op de elfstedenroute maar wel in Friesland, een vriendin bleek in Blesdijke op een camperplaats te staan met wat vrienden en we gaan ze verrassen. Het werd een gezellige middag/ avond. Woensdagochtend kwamen we dan eindelijk bij de 1e elfstedenstad, Sloten. Een leuk plaatsje om even te kijken en we kwamen daar te weten dat in het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad er in elke elfstedenstad een fontein is geplaatst waarin iets van die plaats is terug te vinden. Leuk om deze allemaal op de foto te gaan zetten. De grap is dat we van die in Sloten vergaten een plaatje te maken. We zijn verder gereden en hebben een camperplaats gevonden in Mirns in het Gaasterland, een mooie plek midden in de weilanden, we zien er ’s avonds ook nog hertjes grazen.

Het weer blijft prachtig. Donderdag gaan we weer rijden, eerst naar Stavoren. Bij de haven gaan we eerst kijken bij het beeld van het vrouwtje, het is haast nog kleiner dan de zeemeermin in Kopenhagen, daar hadden we ook een veel grotere voorstelling van. De fontein die er even verderop is geplaatst is daarentegen wel groot, het is een walvis waar je als je zou willen in kunt gaan liggen. Toch maar niet gedaan. In Gouda zijn we toch wel wat gewend in het centrum met vrachtauto’s, hier in de smalle straatjes rijden ze ook en lijken ze nog kolossaler.

Volgende stop is Hindeloopen, alleraardigst toeristendorpje met leuke huisjes. De fontein hier stelt een boom voor, het thema is Flora en Fauna. We eten hier lekkere kibbeling bij de haven. De volgende stad Workum zijn we al 2 maal eerder geweest en hebben toen het Jopie Huisman museum bezocht, dat slaan we nu over en zoeken meteen de fontein, ditmaal zijn het 2 leeuwen van wie de koppen twee kanten op kijken en water spuwen.

We eindigen de dag in Bolsward waar we op de stadscamping gaan staan, we lopen nog even naar het centrum en vinden op het plein voor de kerk de fontein, hier is het een grote vleermuis. De achterstaande kerk is door brand verwoest en helemaal leeg, het dak is helemaal in glas uitgevoerd. Van ons plan de elfstedenroute te volgen stappen we af, de reden is dat de fiets en camperroute grootdeels hetzelfde zijn en er veel fietser zijn, het is dan ook op de smalle wegen niet prettig rijden, niet voor de fietsers en niet voor ons. We zullen dan ook wat grotere stukken over provinciale wegen gaan. Bolsward is trouwens de stad waarvandaan de Elfstedentocht voor fietsers van start gaat op 1e pinksterdag.
We rijden naar Harlingen en moeten daar best even zoeken naar de fontein, het is een walvis die in de oude buitenhaven ligt, hij is maar even in werking, tekort om dit op de foto vast te leggen. Ook Harlingen hebben we al eens bezocht en  we rijden dan ook door naar Franeker waar we een stadswandeling doen en het mooie planetarium van Eise Eisinga bezoeken, knap hoor wat die man eeuwen geleden voor elkaar heeft gekregen. De fontein hier is een goudkleurige gaasbol waar damp uitkomt, best kunstig het heet de Oortwolk.

Planetarium Eise Eisinga

In de noordelijkste van de elfsteden Dokkum vinden we een overnachtingsplek op de stadscamping. Als we de andere ochtend op pad gaan kunnen we de fontein niet vinden, alleen op een spandoek bij de plek waar hij zou moeten komen. Dit komt doordat het marktplein hier heringericht wordt. We lopen nog wat rond in de plaats en bekijken het keerpunt van de schaatsers en daarna rijden we langs Bartlehiem en Leeuwarden waar we alleen een foto nemen van de fontein.
In Sneek vinden we een plek  bij de jachthaven. Deze ligt vol met best mooie bootjes.In de middag gaan we op de fiets naar IJlst en zien daar de naar ons idee mooiste fontein van de route, hier wordt je blij van, het heet onsterfelijke bloemen. In Sneek hebben we de fontein van Fortuna ook al gezien vlakbij de waterpoort, op zich ook al mooi. Het is erg druk in Sneek op deze Zaterdag.

De volgende morgen besluiten we rustig aan naar huis te gaan, de missie 11 fonteinen op de foto volbrengen we door de rit via Sloten te doen en daar de kievit alsnog te fotograferen. We zitten daar ook nog een half uurtje te kijken naar de file van vaartuigen die richting Slotermeer varen of er vandaan komen.

We hebben een leuke 10 dagen gehad met mooi weer, niet echt veel gefietst omdat dat nog wat moeilijk gaat voor Jopie, gelukkig gaat het steeds een beetje beter met haar kneuzingen al is het nog niet over en geeft het ook met lopen nog veel hinder. Nu we weer thuis zijn kijken we toch weer uit naar een volgende trip, waarheen ??. In elk geval na de schoolvakanties dus nog even geduld.