Rina in Noorwegen

Na het drinken van een  kopje koffie of thee op het  centrale overstappunt ging het via Bremen en Hamburg  naar de haven van Travenmunde. Na inscheping vertrok de luxe  Ferry van de TT Line de Peter Pan voor een overtocht van 8 uur naar  Trelleborg in zweden. Aan boord  kregen we tijdens de overtocht een heerlijk Smörgasbord  diner. Daarna kon ik lekker slapen in mijn  hut

Dag 2 .

De volgende dag na het ontbijt  verder  met de bus van Trelleborg via de Zweedse kust over de eilanden Tjorn  en Orust en het Bullarenmerengebied naar de Zweeds– Noorse grens. Vandaar weer verder naar het Hotel  in de omgeving  van Oslo voor een diner en een overnachting .

Dag  3.

Deze dag is de hoofdstad  Oslo bezocht  met een rondrit door die stad, met  een bezoek aan de Karl  Johans  Gate. waaraan de universiteit en het parlementsgebouw staan. Ook het markante  Raadhuis aan de haven, de vestiging het Akershus en het Koninklijke Paleis bekeken. Daarna maakten we een wandeling door het Vigeland beeldenpark, de druks bezochte attractie van Noorwegen. Hier staan  200  sculpturen met 650 figuren in steen, brons en ijzer. Na de lunch  ging het verder naar de stad Hamar. In de zomer een fijn  vakantie-oord, in de winter een wintersportcentrum. Beroemd is de  ijsbaan, het in 1992 gebouwde Vikingschip, waar Nederlandse schaatsers triomfen vierden. Deze dag overnachtten we  in de omgeving  van Hamar.

Dag 4.

Vandaag op weg naar  Lillehammerde plaats waar in februari 1994  Olympische Winterspelen werden  gehouden en waar nu in de zomer nog dagelijks getraind wordt op de springschans. Verder bekeken we in Lom  de prachtige 13e eeuwse Stavekerk en het Maihaugen  openlucht museum met vele voorwerpen uit de streek Gudbrandsdal. We reden verder door het smalle  Gudbransdal, omringd door imposante en vaak met sneeuw bedekte  bergen langs  plaatjes als  Ringebu, Vinstra en Harpefoss. Aangekomen in Boverdalen bereikten we Elverseter,het interessante historische hotel voor de overnachting. Dit is een hotel waarvan het oudste gedeelte uit  1640 is en dat vol staat met houtsnijwerk, schilderijen en antiek ,maar reuze gezellig

Dag 5.

Vandaag staat een tocht naar de Geirangerfjord op het programma, door de prachtige natuur rijden we via Lom en Bismo over de Grotlibergpas en dan via Stryn naar het plaatsje Hellesylt. Hier stappen we op de ferry voor een onvergetelijke  tocht  over de  Geirangerfjord. De bergen langs de fjord zijn gemiddeld  1700 m hoog, tijdens de tocht zijn een aantal prachtige  watervallen te zien waaronder de bekendste, genaamd de Zevenzusters,Bruidsluier en de Vrijer. Op de terugtocht naar het Hotel nog een fotostop vanaf een uitzichtpunt op de fjord, bergen en de gletsjers. Het was een  onvergetelijke dag

Dag 6.

We verlaten ons hotel en volgen de Sonnefjellvegen  waar we  genieten van het uitzicht op de 1400 m hoge pas, met uitzicht op de Jotunheimen bergen en de Jostedalsgletsjer, volgens zeggen de mooiste weg van Noorwegen. Verder bezochten we het informatie- centrum over de gletsjer met uitzicht op de Nigardsbreen  gletsjer Vervolgens rijden we via het Sognedal en varen we over met  de ferry naar Mannheller –Fodnes  en naar Flam, voor de treinreis  naar Vos. In de avond komen we aan bij ons Hotel Oystese aan de Hardangerfjord

Dag 7.

Vandaag staat de stad Bergen op het programma en we kunnen deze dag zelf indelen, de chauffeur heeft een vrije dag.

Dag 8 .

We verlaten Oystese en gaan naar Bruravik. Via een brug  over de Eidfjord rijden we naar Lofthus en Odda. Hier bewonderen we  de Latefossen, een dubbele  waterval die van 165 meter naar beneden stort. Via de Haukelipas naar Haukeligrend, bereiken we de provincie Telemark . In Morgedal staat de wieg van de moderne skisport. Vandaar naar het hotel voor een diner en overnachting in de omgeving van Oslo

Dag 9.

Na het ontbijt rijden we via de Noors–Zweedse grens naar de haven van Trelleborg, hier schepen we weer in op de luxe ferry van de TT Line, de Peter Pan voor het diner en een overnachting.

Dag 10.

Eerst nog genieten  van een heerlijk ontbijtbuffet, daarna ontschepen en via Hamburg, Bremen, Osnabruck en Hengelo naar ons verzamel- en overstappunt in het plaatsje Zeeland. Voor we allen weer huiswaarts werden gebracht kregen we nog een heerlijk afscheidsbuffet aangeboden.

Het was een mooie pittige reis met prachtig weer, ik heb genoten van dit mooie land, maar eigenlijk is het te kort om zo,n groot land te bezoeken.